<html><body><div style="color:#000; background-color:#fff; font-family:times new roman, new york, times, serif;font-size:14px"><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18216"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">Kedves István, kedves Nóra, kedves Mindenki!</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18227"><br><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226"></span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18273"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">Nem szeretném parttalanná duzzasztani ezt a diskurzust, viszont szeretnék segíteni mindenkinek "partot érni"; úgy gondolom, hogy ez tipikusan az a helyzet, amikor "mindenkinek igaza van" - még akkor is, ha éppen egymással összeférhetetlen dolgok állnak szemben (nem összeférhetetlen emberek, hanem vélemények-érzések!).</span></div><div dir="ltr" id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18318"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">Mert ki vitatná el azt, hogy nem a körülmények, nem a külsőség hanem a Taiji, a Mestertől való tanulás a lényeg? Hiszen tényleg ezért járunk ide mind, nem tejért és kenyérért. De ettől még nem lesz "luxus" az, ha egyéb körülmények nem vonják el az ember figyelmét, ha nem veszi el erőnket a sok más, ahogyan Mester is azt várja el tőlünk, hogy taníthasson - és ne kelljen csupa olyan dologgal foglalkoznia ami elvonja a figyelmét-idejét. Ugyanezt várhatjuk el -teljesen jogosan- mi is, nemde? Ha vacsorázni hívják az embert nyilván az ételért megy oda, ám nemde kevésbé ízlik a legfinomabb falat is, ha egy mosatlan lavórban lökik az orra elé és rávágják az ajtót majd otthagyják egy műanyag kanállal s ráripakodnak, hogy "nesze, zabálj!" Kell lennie középútnak, mert van egy lélektani határ amikoris a tartalmat megtiszteli az ember a hozzá méltó formával. Gyöngyöt nem szórunk a disznók elé - ettől még a göngy a sárban is (meg a szarban is) göngy marad, de mégse teszünk ilyet. Pusztán azért, mert a méltatlan keret sértő a tartalomra nézve is (Ti sem raknátok egy Rembrantot IKEÁs keretbe?). Ettől még a tábor-lehetőség olyanok-amilyenek, sokszor ezeken a legnagyobb jóindulat sem változtat - így ezzel senkit sem akarok megbántani főleg úgy nem, hogy nem voltam egy táborban sem (legalábbis itt, máshol meg igen, tehát van képem a "tábori életről").</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18595" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">Száz szónak is egy a vége (bár itt inkább fordítva alakul a dolog): ki-ki mondja el a magáét, hogy ami eddig rejtve volt az felszínre kerüljön - csak így jutunk előbbre mint ahol most vagyunk. Mindenki tegye hozzá azt amiben ő jó és akkor biztosan bármi is lesz, senkinek sem kell szégyenkeznie a végeredmény miatt. <br></span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18647" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">Nem akarom tovább szaporítani a szót, inkább idézek egy klasszikust - aki illene nemcsak ismernünk, hanem meg is fogadnunk tanítását:</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18669" dir="ltr"><br><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226"></span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18684" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">Okos, aki érti az embereket; <br></span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18685" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">aki önmagát érti: ihletett.</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18701" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">Hatalmas, aki másokat legyőz;</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18747" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">aki önmagát legyőzi: erős.</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18748" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">Aki törekszik, nincs híján akaratnak;</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18749" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">aki megelégszik: gazdag.</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18750" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">Aki nem veszti természetét: hosszúéletű;</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18751" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">aki nem veszti emlékezetét: örökéletű.</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18752" dir="ltr"><br><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226"></span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18753" dir="ltr"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18226">(Lao ce: Az Út és Erény könyve, 33. fejezet - Weöres Sándor fordítása)</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18274"><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18757"> </div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18774">Kívánom mindenkinek, hogy a szeretet jegyében sikerüljön megoldást találni valahány gondra, és ki-ki a saját lépteit úgy igazítsa, hogy azáltal együtt a közös Út-ra térjünk; hiszen egymásra vagyunk utalva, különösen ebben a helyzetben - és külön-külön mind eltévedhetünk, de együtt -biztos vagyok benne-: célba érünk!</div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19040"><br></div></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18336" class="signature"><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_18335"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19062" style="font-size:16px;">Csíben gazdag gyakorlást és töltekezést kívánok, üdv mindenkinek!<br><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19061" style="color:rgb(0, 0, 191);"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19060" style="font-weight:bold;"><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19059" style="color:rgb(0, 0, 0);">Máriássy Gergő</span></span></span></span><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19058" style="font-size:16px;"><br></span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19053"><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19229"><br></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19246">U.i. Ezt pedig azért, mert nem tudtam megállni - oly szép és egyszerű, hogy nem lehet nem szeretni (talán még segít is):</div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19247"><br></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19248"><!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:PunctuationKerning/>
<w:ValidateAgainstSchemas/>
<w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid>
<w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent>
<w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
<w:DontGrowAutofit/>
<w:UseFELayout/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156">
</w:LatentStyles>
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Normál táblázat";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}
</style>
<![endif]-->
</div><div style="" class=""><span class="" style="font-size:10.0pt;font-family:Georgia;mso-fareast-language:EN-US">„Ha valaki csónakkal kel át a folyón, s egy üresen
sodródó sajka koccan hajójának, bármilyen hirtelen természetű is<span class="" style="mso-spacerun:yes"> </span>legyen, haragra mégsem gerjed. Ám ha van
valaki benne, akkor hangos szóval inti, hogy vigyázzon az útból. Szól egyszer,
s ha nem hallják, szól megint. De ha ekkor sem hallják, akkor egészen bizonyos,
hogy sűrű szitkokat szór majd.<span class="" style="mso-spacerun:yes"> </span>Az előbb
– hisz a másik csónak üres volt – nem támadt föl dühe, ám nem így utóbb, mikor
ült benne valaki. </span></div>
<div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19279" style="" class=""><span id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19278" class="" style="font-size:10.0pt;font-family:Georgia;mso-fareast-language:EN-US">Ki magát kiüresítve jár-kel a világban, ugyan ki
árthat annak?”</span></div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19277" dir="ltr"><br>
</div><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19276" dir="ltr">(Csuang ce: A virágzó délvidék igaz könyve, XX: fejezet, 2 - annak is a vége)<br></div><div style="" class="" id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19248"><br style="" class=""></div></div></div><br> <div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19056" style="font-family: times new roman, new york, times, serif; font-size: 14px;"> <div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19055" style="font-family: HelveticaNeue, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Lucida Grande, Sans-Serif; font-size: 16px;"> <div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19054" dir="ltr"> <hr id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19249" size="1"> <font id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19065" face="Arial" size="2"> <b><span style="font-weight:bold;">From:</span></b> Ormay István <istvanormay@gmail.com><br> <b><span style="font-weight: bold;">To:</span></b> Taiji levlista <taiji@lists.chen.hu> <br> <b><span style="font-weight: bold;">Sent:</span></b> Tuesday, 5 May 2015, 21:39<br> <b><span style="font-weight: bold;">Subject:</span></b> [Taiji] második rész<br> </font> </div> <div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19149" class="y_msg_container"><br><div id="yiv6174640905"><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19151" dir="ltr"><div id="yui_3_16_0_1_1430841514593_19150" style="margin-bottom:0cm;">Kedves Nóra,<br></div>
<div style="margin-bottom:0cm;">A kérdéseidre adott válaszaim előtt
még egy másik gondolatodhoz teszek észrevételt:</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">
<font color="#222222">„<font face="Arial, sans-serif"><font style="font-size:7pt;">Úgy
állítjátok be Mestert, mintha egy magatehetetlen báb lenne,
akinek nincs szeme, füle, érzelmei és akarata!”</font></font></font></div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Majd: „<font color="#222222"><font face="Arial, sans-serif"><font style="font-size:7pt;">Felnőtt
ember álljon oda, és mondja azt, amit itt most sokan megtettek,
hogy kikérik maguknak ezt a hangot! És járjanak tovább edzésre.</font></font></font>”
Ezt írod, és észre sem veszed, hogy most Te beszélsz úgy
másokról – rólunk – , mintha bábok lennénk, vagy pontosabban
gyerekek.</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Ha a Mestertől
nem tagadod el a döntéshez való jogát, akkor a „mezei” tagtól
se tagadd el. El kellene fogadni, hogy mindenki a saját ízlése
szerint dönt arról, hogy jár, vagy nem jár edzésre. Arról is,
hogy ebbe a táborba, ilyen körülmények közé nem megy el, mert
nem érzi ott jól magát, és így nem fog jól esni a gyakorlás.</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Mi van akkor, ha
nem csak a Mester taoista, hanem mások is? Mi van akkor, ha a
felnőtt ember nem „odaáll”, hanem „tovább áll”, és ez
egyáltalán nem gyerekes viselkedés? Ha nem tetszik valami,
félreállnak, és nem akarnak feltétlenül megváltoztatni semmit.
Elfogadják a rosszat – de nem kérnek belőle. Ahogyan a Mester is
teszi. Hogy mit nyújtasz, vagy nem nyújtasz, az a te felelősséged.
Ahogyan az is, hogy mit fogadsz el, és mit nem fogadsz el. Ha
mondjuk rosszul gyakorolsz, az a te bajod, és ha még csak nem is
kérdezel, az megint a te bajod – gondolja a Mester, és az ő
szemszögéből nézve helyesen. A mi szemszögünkből nézve
viszont az látszik, hogy a mi kultúránkban a kérdezés baj, mert
például megtorlást von maga után („bééééna, még ezt sem
tudod?!), tehát aki európaiakat akar tanítani, annak ezt is
figyelembe kell vennie.</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Még csak annyit:
Mester már abból, ahogyan a gyakorlathoz felállsz, egyetlen
pillantással felméri, hol tartasz a fejlődésében. Azt látja,
az érdekli, hogy mennyit fordítasz a gyakorlásra. A lényeget
keresi, nem a külsőségeket. Hányszor mondta, hogy az edzésre
tanulni járunk, gyakorolni otthon kell! Pontosan azért, mert a
saját fejlődésedért felelős felnőttnek tekint, és nem
katalógust csinál, hogy elcsípje a lógós gyerekeket.</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Tele van az élet
ilyen aprócska buktatókkal, de ezeken múlik, sikerül-e
megértenünk és elfogadnunk egymást. Egyetértek Veled: az
érzésekről nem lehet vitatkozni. Mester viszont pont azt az érzést
nem ismerheti, amit egy másik kultúrában élő emberből váltanak
ki a dolgok. Nem tudhatja, mit érzünk a penészes takaró láttán,
mert nem lehet ilyen tapasztalata, és ebből adódóan az egyébként
kiváló empátiás készsége sem működhet a tőle megszokott
szinten.</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Te is, Adri is, és
kivétel nélkül mindenki egyénileg „szépen csinálja” a
dolgát, de Te sem látod azt, hogy a szervezetben, a többiekkel
való viszonyodban hol a helyed, mi a szereped, a hatásod, stb.
Lelkesen és szeretettel segítesz azon, aki hozzád fordul, de nem
érted, mit jelent, hogy vezetőségi tag vagy. Hogy van egy
vezetőség, van egy szervezet és egy hierarchia. A demokrácia nem
a hierarchia hiányát jelenti. Egyesületi szinten egyének
maradtunk, szólisták egy zenekarban, és hiányzik az összhangzat,
a harmónia, az a többlet, ami valódi csoporttá tenne bennünket.
A csoport, legyen az egy szervezet, egy egyesület, ha jól működik,
akkor több, mint a tagok puszta összessége. Nos, ez az, ami nem
állt össze, és ez az, amit az egyesületnek (és nem a Mesternek)
kellene hozzáadnia.<br></div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Az az érzésem,
és a kérdéseid ezt igazolják is nekem, hogy habár a vezetőség
érzi, hogy igenis van helye és szerepe az egyesület életében (és
nem csak dísznek van), ámde nem tudja, mi is a helye és a szerepe.
Ebben a szerepzavarban erőlködni kezd, egyre görcsösebben, egyre
hangosabban nyomja, hogy „gyertek, ne maradjatok el, járjatok
edzésre”, de így persze nem fog menni. És, ahogyan azt oly
sokszor megtapasztalhatjuk a gyakorlás során, nem ismeri fel, hogy
a tapasztalt ellenállás valójában az ő saját merevségéből
adódik.</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Ugye, mennyire
olyan ez, mint a taiji gyakorlás? Amíg nem értjük, görcsösek
vagyunk, de ha érteni kezdjük, akkor egyre simábban megy…</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Vajon a vezetőség
tisztában van a tagság igényeivel? Ha igen, akkor milyen és
mennyire megbízható forrásból? Tudja, mi az oka az ellenállásnak,
amely akár a „nem megyek táborba”, vagy a „nem járok
edzésre”, vagy a „nem szólalok meg” formájában jelentkezik?
Vagy ezt csak egyszerű éretlenségnek tekinti, az „ilyeneket”
berakja a „nem szereti eléggé a taiji-t” skatulyába? Menyivel
egyszerűbb ez,mint feltárni a valódi okokat!<br></div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Vagy a vezetőség
csak arra összpontosít, hogy az egyesületi formát nem ismerő,
azt csak nyűgnek tekintő Mester akaratát egy az egyben érvényesítse? Milyen
paradox ez, és ti mégis erre hivatkoztok!<br></div>
<div style="margin-bottom:0cm;">A válaszaim
egyébként abból erednek, amit egy egyesület szerepéről
általában tudok, gondolok.<br></div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Az egyesület a
keret, amelyben a Mester és a tanítványok közötti folyamat a
tartalom. Az, hogy a Mester itt taníthat Magyarországon, pl.
egyesületben lehetséges. Nem a Mester akarta/akarja, de szüksége
van rá, hiszen a tanítványaira is szüksége van. Akarja/nem
akarja, akarnia kell! Ez az Ő Délegyházája! Hiszen nincsen mester
tanítványok nélkül, és ehhez egy harmadik dolog is kell: az
„iskola”, vagyis keret, amelyen belül a tanítás-tanulás
mozgása megtörténhet. Ez lehet egy hegycsúcs, egy legelő -
mifelénk az egyesület a lehetséges formája.<br></div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Az egyesület
vezetője a Mester, mondod-mondjátok sokszor, de ez nem azt jelenti,
hogy bármit megtehet. A keret arra is való, hogy megvédje azt, aki
belül van. A Mestert is meg kell védeni, és nem csak a pénzügyi
és egyéb adminisztrációs nehézségektől (pl. mi van, ha valaki
balesetet szenved egy edzésen?!), de attól is, hogy elveszítse a
tanítványait. A Mester számára a keret – az egyesület –
idegen, átláthatatlan, nem-ez-a-dolga feladat. Ő szellemi vezető.
A gyakorlati feladatokra van a vezetőség, amely összeköti a
Mestert a külvilággal – a hivatalokkal és a tanítványokkal
egyaránt. Az egyesület az, aki a Mester nevében és szellemében
versenyt szervez, tagokat toboroz és megtart (!!!), ügyeket
bonyolít. És, ha azt látja, hogy a szellemi vezető fejjel megy a
falnak, akkor igenis megvédi őt! Persze tudom, hogy a Mester „nehéz
fiú”, nem könnyű bánni vele. De akkor is, legalább mindent
megpróbáltatok? Mert ha például rossz az az ötlet, hogy
Délegyháza, akkor igenis nemet kell mondani neki, mert borítékolni
lehet a kis létszámot, a csalódást, a vitát, szétesést,
személyeskedést – mindazt, aminek most egytől-egyig a szereplői
vagyunk (a néma tanúk és kukkolók is szereplők, bizony!)</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Nem azt kell
megmondani a Mesternek, hogy „mit akarjon”. Vagy ő talán
megmondja nektek, hogy mit akarjatok? Azt kell a vezetőségnek
helyre tennie, hogy hogyan érheti el a Mester azt, amit akar. Egy
nagy, fejlődésben lévő egyesületet! Hogy ez hogyan érhető el,
ezt igenis a vezetőségnek kell tudnia, nem a Mesternek és nem a
tagságnak!
</div>
<div style="margin-bottom:0cm;">Egyesület nélkül
nincs bevétel, nincs verseny, nincs világbajnok, nincs hírnév,
nincs beteljesített küldetés, nincs tradicionális chen taiji
Magyarországon…Egyesület pedig nincs működő vezetőség nélkül. Az
egyesület az Út elválaszthatatlan része, és az út köveit nem
egyedül a Mester rakja, hanem Te, a vezetőség, én, az egész
tagság, mindenki! – no, ez már olyan szép volt, hogy itt kell
befejezzem <font face="Wingdings"></font></div></div></div><br>_______________________________________________<br>Taiji mailing list<br><a ymailto="mailto:Taiji@lists.chen.hu" href="mailto:Taiji@lists.chen.hu">Taiji@lists.chen.hu</a><br><a href="http://lists.chen.hu/listinfo/taiji" target="_blank">http://lists.chen.hu/listinfo/taiji</a><br><br></div> </div> </div> </div></body></html>